Domspatzen – KZMK Workshop 2024

Április 20-24. között ismét vendégül láttuk testvériskolánk, a Regensburger Dompsatzen és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola természettudományos együttműködésében résztvevő regensburgi delegációt. 14 diák és 4 tanár érkezett Budapestre Anita Heinrich-Schramm tanárnő vezetésével. A regensburgi diákokat kórusiskolás családok fogadták be.

Az idei témánk a mesterséges intelligencia volt. A workshopokat Jakab Levente tanár úr vezette.

Vasárnap a Szent István Bazilikában vettek részt szentmisén, ami után Mohos Gábor püspök atyával is találkoztak. Felmentünk a kupolába is, ahonnan fantasztikus kilátásban volt részünk. Ebéd után városnéző séta következett, majd a Zene Házában tett látogatás zárta a napot.

Hétfőn délelőtt szabadtéri workshopra került sor a Margitszigeten, majd a budapesti fürdőkultúra megismerése részeként a Palatinus Fürdőben lazítottak a diákok. Délután a Buildext Építészirodát látogattuk meg, amelynek tulajdonosa, egyben kórusikolás szülő, a mesterséges intelligencia és az építészet témájában tartott prezentációt.

Kedden délelőtt az iskolában tartottuk a második workshopot, majd várséta következett. A Mátyás-templom előtt énekeltek is a Domspatzen diákjai az arra járók nagy örömére. A délutáni szabadidő után parlamenti látogatással zárult a program. Nagyszerűen sikerült a budapesti együttlét, júniusban Regensburgban folytatjuk.


Állami kitüntetés

Örömmel jelezzük, hogy Sulyok Tamás köztársasági elnök úr a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetést adományozta Tőkés Mária Tündének, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola tanárának, a Felsőkrisztinavárosi Keresztelő Szent János Plébánia Scholája kórusvezető karnagyának, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképzési Tanszéke oktatójának a gregorián zenei kultúrát hitelesen művelő és továbbadó zenepedagógusi munkája, önzetlen közösségszervezői tevékenysége elismeréseként.

Szeretettel gratulálunk Tünde néninek a rangos elismerés alkalmából!

Forrás: Magyar Kurír

Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny országos döntő

Hely 1.Csapatnév, Iskola Csibetop
Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola, Budapest I.Csapó Zsombor, Elek Leon, Halmos Mátyás, Lőrincz MagdolnaFelkészítő tanár: Farkas Takács Krisztina
Pontszám 210.0

Gratulálunk a címvédő Csibetop csapat tagjainak, akik tavaly is országos első helyen végeztek. Köszönjük felkészítő tanáruk, Kriszta néni áldozatos munkáját!

Prima Primissima-díj

Nagy örömmel és büszkeséggel adjuk hírül, hogy Feri bácsi lett a Magyar Zeneművészet kategória idei Prima Primissima-díjasa!

Az egész Kórusiskolás közösség nevében szívből gratulálunk, és kívánjuk, hogy művészeti és pedagógiai munkáját kísérje a Jóisten bőséges áldása!


A jelölés kapcsán a kultura.hu interjút készített Feri bácsival: Tanítványai a világ végére is követnék

A Fenntartó tudósítása ide kattintva olvasható.


Feri bácsi köszönetet mond mindazoknak, akik vele voltak az elmúlt napokban:

Kedves Kórusiskolás Család!

Ezúton szeretném mindenkinek megköszönni a szurkolást, és minden egyes szavazatot.

Kívánom érte a Jóisten bőséges áldását!

Sok szeretettel: F. b.

KZMK 35 – jubileumi hangverseny


Tisztelt Alapító Atya, Kedves Feri, Tisztelt Igazgató Úr, Kedves Ünneplő Közönség!

Nagy megtiszteltetés, hogy köszönthetem a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolát fennállásának 35. évfordulóján. Az iskola az egyik legmeghatározóbb személyiségformáló tényező mindenkinek az életében, hiszen a diákot itt érő élmények nem csak karakterét, értékrendjét, világnézetét, szellemiségét befolyásolják életre szólóan, hanem pályaválasztását, egész szakmai jövőjét és szociális kapcsolatrendszerét is meghatározzák. Ennek minden felelősségét átérezve folytatja páratlan oktató, nevelő tevékenységét a kórusiskola immár 35 éve.

Mit sem ér a megszerzett tudományos vagy művészi alkotóképesség, tudás, ha azt nem embertársaink, hazánk és honfitársaink javára használjuk, vagy nem párosul tennivágyással, szorgalommal, önfeláldozó magatartással. Ezeket az üzeneteket csak egy egészséges szellemiségű iskola képes továbbítani, a kórusiskola ebből a szempontból is a legnemesebbek közé tartozik alapítása óta, hiszen a tudományos és művészeti tárgyak magas színvonalú oktatását az általános emberi értékek tisztelete, a keresztényi életszemlélet, az egészséges nemzettudat és a krisztusi önzetlen szeretet légköre hatja át, amelyet kiemelkedő tanár egyéniségek példamutatása tesz hitelessé.

Az iskola pedagógiai módszertanát Kodály hihetetlen meglátásaira alapozza. Olyan meglátásokra, amelyek magyarázatát csak napjaink idegtudományi kutatásai tudták feltárni, s amelyeknek oktatáspolitikánkra óriási hatással kellene lennie. Ez pedig belső világunk szerepe a kreatív gondolkodó képesség kialakulásában. Belső világunk nem más, mint érzelmeink, motivációink, és a mindezeket meghatározni képes többezer éves kulturális örökségünk együttese. Akkor tudunk hatékonyan tanulni, akkor lesznek az emléknyomok tartósak és könnyen előhívhatók, ha elegendő időt és agyi kapacitást hagyunk belső világunknak arra, hogy ráüsse a maga pecsétjét a külső környezeti információcsomagokra az eltárolás során. Ez azonban mit sem ér, ha ez a belső világ szegényes és hiteltelen. A kreatív gondolkodó tevékenység kialakulása szempontjából tehát elengedhetetlen a belső világ gazdagítása, érzelemgazdagságunk, motiváltságunk, a megismerni vágyás, az erkölcsös, pozitív gondolkodás fejlesztése. Ennek kulcsa pedig a művészeti, helyesebben a művészettel nevelés. Az érzelemgazdagság fokozásához katartikus élményekre van szükség, amelyet elsősorban a zene tud biztosítani, különösen akkor, ha nem csak befogadóként, hanem az alkotó közösség aktív tagjaként rész is veszünk az értékteremtésben. Erre érzett rá zseniálisan Kodály Zoltán, amikor a kóruskultúra, a kamaraéneklés jelentőségét feltárta, és terjesztéséért egész életében küzdött. Ezek az élmények egyben az öröm- és kielégültség-érzés olyan kimeríthetetlen forrásai, amit nem lehet drogokkal, vagy bárminemű anyagi javak fogyasztásával tartósan kiváltani, pótolni. Így a kodályi kóruskultúra közegében felnövekvő gyerekeknek nem csak kreativitása, lelki gazdagsága fog az átlag fölé emelkedni, de a teljes élethez szükséges örömérzetet sem a gátlástalan fogyasztásban, a patológiás internethasználatban, vagy a tudatmódosító szerekben fogják keresni.

Sapszon Ferencnek köszönhető, hogy hitt Kodály víziójában, és 1988-ban akadályokat nem ismerve megalapította ezt az iskolát. Esélyt adott a Kodály módszernek újra a bizonyításra, hogy a zeneileg képzett, énekelni szerető, kottaolvasó fiatalok az élet minden más területén is kreatívabbak és boldogabbak, örömforrásaik egészségesek és kimeríthetetlenek lesznek. Ugyanakkor a kóruséneklésben a közösségi lét mindennapos megélése, a közös alkotó tevékenységben való örömszerzés, katarzis megerősíti a hitet az együttműködő szellem erejében, és a közösségért való önfeláldozó magatartásra tanít.

A társadalmi/kulturális evolúció esetében a szomszédos kultúrák egymást gazdagító, de önazonosságát megőrző sokszínűsége biztosítja a folyamatos versengésen keresztül a fejlődést. A kodályi örökséghez tartozik a szomszédos kultúrák szépségeinek, hagyományainak tisztelete, de közben figyelmeztet bennünket a legfontosabbra, hogy a sokszínűség fenntartásában nekünk is feladatunk van! Az Európai kultúrához nekünk is hozzá kell tennünk valamit, ami a sajátunk, ami magyar.

A magyar zene nem csak attól magyar, mert esetleg megjelennek benne népi motívumok, hanem mert történelmünk, érzelemvilágunk, hagyományaink egyedi kontextusában született művekkel szolgálja az emberiség örök értékeinek, alkotásainak világát. A Kórusiskola példája, tapasztalatai segíthetnek meggyőzni kultúrpolitikusainkat, oktatáspolitikusainkat, hogy a zenével nevelés egy kreatív, pozitív gondolkodású, testben, lélekben és nemzeti önértékelésében egészségesebb utódgeneráció létrehozásának leghatékonyabb eszköze. A Kórusiskola alumnusai, és a hasonló szellemiségű iskolákban nevelkedett diákok hozzásegítenek ahhoz, hogy a magyar zeneművészet elvégezhesse feladatát: Szólhasson hozzánk, a hazai befogadókhoz, egyedi katartikus élményekkel járuljon hozzá lelki fejlődésünkhöz, és reális nemzeti önértékelésünk fenntartásához. Ugyanakkor szolgálhassa a nemzetek feletti örök értékek világának folyamatos épülését is, többek között olyan alkotásokkal, amelyeket csak mi magyarok tehetünk hozzá ehhez a közös tudathoz.

Csak mindezek ismeretében lehetünk képesek felmérni a jelentőségét mindannak a csodának, ami ebben az iskolában éri a gyermekeket, értékelni azokat a szellemi-lelki javakat, amelyekkel egy életre gazdagabbá válnak valamennyien, akiknek megadatott, hogy a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolába járhattak.

Budapest, 2023. november 7.

Prof. Dr. Freund Tamás


Róma – Together 2023

A Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola 11-12. osztályos növendékei, két 10. osztályos diák és 21 volt kórusiskolás énekelt a püspöki szinódust megelőző ökumenikus imavirrasztáson a Szent Péter téren a Szentatya, az Egyházat vezető bíboros, érsek és püspök atyák, illetve más vallások, egyházak vezetőinek jelenlétében. Jó volt látni, hogy az egyházi vezetők milyen meghitt, testvéri kapcsolatban vannak egymással, őszintén örülnek egymásnak.   A virrasztást megelőzte különféle népek énekelt egyházi zenéjének előadása, köztük libanoniak, ukránok, nigériaiak, szerbek és természetesen magyarok is megszólaltak. Itt két, népi hangvételű vegyeskari művet énekeltünk, mindkettőt iskolánk alapítója és művészeti vezetője, Sapszon Ferenc feldolgozásában. A szinódust megelőző virrasztáson sok taizei ének hangzott el, mindegyik annyiszor, hogy az ismétlések közben lehetősége legyen a jelenlévőknek elmélyülni, és az Istennel való intenzív imádságot átélni.  Felemelő volt az is, hogy a szinódusi atyákkal együtt hívhattuk a Szentlelket, hiszen amikor Ferenc pápa megérkezett a térre, akkor Sevillai Izidor  Adsumus Sancte Spiritus, veni ad nos, adesto nobis kezdetű imádságát énekeltük a Szent Péter téren összegyűlt hívőkkel.

A diákokat Sapszon Borbála kórusvezető, az osztályfőnökeik, két kollégánk és jómagam kísértem el.  A hangszereseket is egy kórusiskolás tanár, Kertész Annamária fogta össze.  Mivel a jelenlegi diákjainkkal éjszaka nem utazhatunk, ezért szeptember 27-én Padovában aludtunk, ahol a Centro Parrocchiale San Carlo Padova fogadott be bennünket.  Másnap reggel elmentünk a Szent Antal Bazilikába.  Fantasztikus volt az Egyház egyik legismertebb szentjének tiszteletére szentelt bazilikát bejárni.  Ezután folytattuk utunkat és a késő délutáni órákban érkeztünk meg a római szállásunkra, a Szent Péter tér közelében lévő kisszemináriumba.  A pénteki nap nagy része próbával telt.  Azért városnézésre is jutott időnk, leginkább esténként, de a nappali forróság miatt jobb is volt így.

Bár mi nap mint nap találkozunk, de az egyik nagy élményem, hogy végre volt idő sokat beszélgetni a gyerekekkel és egymással.  Together.  Jó volt együtt utazni,  beszélgetni, együtt lenni a liturgiában, együtt örülni, nevetni vagy erősíteni egymást a nehézségek idején, nagyszerű volt közösen étkezni, játszani, együtt rácsodálkozni Róma szépségére.  Azt számoltuk, hogy minden jelenlévő kórusiskolás legalább háromszor, néhány volt kórusiskolás már négy alkalommal énekelhetett a Szentatya jelenlétében:  2019-ben a Betlehem 100 kiállításon Rómában, majd 2021 szeptemberében a NEK zárószentmiséjén, 2023 április 30-án a Kossuth téren, most pedig ismét Rómában.  Hatalmas ajándékot, életre szóló lelki élményt jelentettek ezek az alkalmak mindannyiuknak.  Külön szeretném kiemelni a személyes találkozásokat.  Sokat köszönhetünk Don Andrea rektor úrnak, aki szívélyes vendéglátónk volt, akinek alázata mindannyiunk számára örök példa, aki napközben nagy szeretettel foglalkozott a rábízott fiatalokkal, hajnalban pedig tanúja voltam, hogy épp a folyosót mossa fel.  Igen örvendtem, hogy megismerhettem Flavian Kassala püspök urat, aki  Tanzánia delegáltjaként vett részt a szinóduson és szintén a Pontificio Seminario Romano Minoréban lakott.  Ő eljött az egyik esti imánkra, elmondta, hogy nagy örömet jelentett számára a mi közös áhítatunk, jó volt látni együtt imádkozni ezt a sok fiatalt, megtapasztalni, hogy a fiatalok szeretik az Egyházat.  A saját nyelvén, majd angolul áldott meg bennünket, és mindig kedvesen köszöntött, amikor találkoztunk.  A virrasztás után külön odajött, hogy gratuláljon nekünk és megköszönje a zenei szolgálatunkat. Számomra különleges örömet jelentett, hogy a szertartás kezdete előtt válthattam néhány szót a szinódusra delegált Kovács Gergely érsek úrral és Mohos Gábor püspök úrral, aki egyben plébánosom is a Szent István Bazilikában. Szintén hálásak vagyunk a római tanulmányokat folytató jezsuitának, Kajtor Domonkosnak, aki sok időt töltött velünk diákjaink nagy örömére.  Fantasztikus élmény volt, hogy megmutatta nekünk Szent Ignác szobáját és lebilincselően mesélt a rendalapító életéről.  Köszönjük, hogy olyan nagy szeretettel fogadtak bennünket vasárnap a szállásunk közelében lévő Santa Maria delle grazie al trionfale templomban, ahol a délelőtt 11 órai szentmisén énekeltünk.  Sapszon Borbála nagyon lényeges dolgot fogalmazott meg, amikor azt mondta nekünk, hogy jó döntést hozni csak Isten jelenlétében lehet, és hogy ez a mostani szinódus is egy ilyen meghatározó alkalom lesz.  Igazgatóként büszke vagyok a kórusiskolás növendékeinkre, akik zenei szolgálatukkal, magatartásukkal méltó módon képviselték a Magyar Katolikus Egyházat és hazánkat.  Köszönöm az MKPK, a fenntartó EKIF, a római egyházmegye és taizé-i közösség támogatását, amivel a 80 fős kórusiskolás delegáció részvételének feltételeit biztosították.

Friedrich Attila


Cikk a Magyar Kuríron: Előtted állunk, Szentlélek – A római Together ökumenikus imaóra zenészeinek élményei

A vasárnapi szolgálat linkje: https://fb.watch/nrL_KNqpE5/


1 2 3 27